Minangka pamundutipun
para kadang sutresnaning budaya jawi, menika tuladha atur sabda tama kangge
ular-ular ing saklebeting pahargyan temanten.
Assalamu,alaikum Wr.
Wb.
Kawula nuwun, kalawau
kadang pranatacara nyebataken bilih kula ingkang badhe paring sabdatama utawi
ular-ular wulang utami dhumateng temanten sarimbit. Pancenipun dereng darajat
menawi kula paring sabdatama, jer demung Sabda mekaten, boten wonten ingkang pantes
hangagem, kajawi naming Pangeran ingkang dados tuking samukawis, mandhapipun
dhateng salah satunggaling Raja ingkang nembe siniwaka. Mbok menawi tembung
sabdatama ing riki, mengku teges wulang utami dhedhasar sadaya Sabda-sabdaning
Pangeran, ingkang sampun kawahnya ing serat-serat suci.
Sanadyan kanthi
awrating manah, karana ing mriki kathah rawuhipun para pepundhen, para sesepuh,
pinisepuh, saha para wasis babagan wulang utami, parikedah boten saged
hambantah, minangkani pamundhutipun ingkang hamengku gati, sawatawis suka
wawasan ing babagan prayogining bebrayan, jer nyatanipun sanadyan langkung
wasis tuein pinter anakmas temanten sekaliyan menawi kaliyan kula, nanging
tumraping gesang patembayatan bebrayan, saestu langkung rumiyin kula. Mbok
menawi menika ingkang kangge gada supados kula kapeksa suka wawasan tumraping
gesang patembayatan bebrayan enggal.
Panjenenganipun para
pepundhen, para sesepuh, pinisepuh. Punapadene panjenenganipun para tamu
ingkang satuhu luhuring budi, keparenga sami paring pangestu dhumateng kula,
supados saged dumugining purug anggen kawula hamakili panjenengan sadaya, suka
wawasan tumrap theg kliweripun patembayatan bebrayan enggal.
Anakmas temanten
sarimbit,
Gegaran tumrap gesang
bebrayan enggal punika salah satunggalipun kedaha nindakaken pakarti gangsal
prekawis ingkang sinebat Malima. Malima ing mriki saking tembung mlumah,
mengkurep, modot, mlebu lan metu.
Mlumah, punika
nglumahaken tangan, utawi kridaha lumahing asta tegesipun dados tiyang gesang
wonten madyaning bebrayan agung punika aja seneng ngathung, utawi nggadhahi
watak ingkang remen njagekaken dhateng pawewehing liyan. Punika pakarti ingkang
boten sae.
Mengkurep, punika
ngurepaken asta, tegesipun dados tiyang gesang wonten madyaning bebrayan agung
punika senenga paweweh marang liyan sing tanpa pamrih. Senenga tetulung marang
sapa wae sing mbutuhake pitulung, nanging aja nganti diweruhi dening wong akeh.
Upama nindakake dana driyah, tangan tengen menehi dhuwit, paribasane tangan
kiwa aja nganti weruh.
Modot, punika modot
pikirane, modot nalare, tegesipun dados tiyang tumitah wonten ing alamdonya
punika kedah tandah mbudidaya murih undhaking kawruh, dimen jembar wawasanipun.
Mlebu, tegesipun
sadaya kawruh utawi tumindak ingkang lerekipun dhateng kasaenan, kedah katampi
saha dipun lebetaken dhateng manah utawi sanubari, minangka dados
gegebenganipun tiyang gesang bebrayan.
Metu, tegesipun
sadaya kawruh utawi tumindak ingkang sae ingkang migunani dhumateng bebrayan
agung, kedah dipun tularaken dhateng tiyang sanes.
Kajawi nindakaken
Malima, resepipun bebrayan sae, punika kedah Dana ing tepa, Tepa ing rasa, saha
Temen tobating rila.
Miturut ngendikanipun
Ki. Sri Sadhono Among Rogo, Tepa ing rasa tegesipun tepa punika ukuran, rasa
punika pangraos. Samukawis patrap lan makarti punika kedah manut raosipun
piyambak. Menawi tumrap raosipun piyambak boten sakeca lan prayogi, sampun
dipun cakaken dhateng tiyang sanes.
Dana ing tepa
tegesipun raos pangraos makaten punika, kula aturi ngecakaken ing bebrayan
agung, adatipun saged sumingkir saking watak srei, drengki, jahil, methakil,
dahwen, panasten, kamiopen.
Temen tobating rila
tegesipun kakung, kanthi temen tresna dhateng garwa, martobat sampun tuman rabi
malih, rila legawa narima trusing batos garwa satunggal boten telas salamanipun,
adatipun saged nyaketaken tresna bektinipun garwa Putri, semanten ugi, adatipun
saged nyaketaken sih tresnanipun kakung.
Kajawi punika ugi
kedah nindakaken Sacatur, inggih punika Sarupa, sajiwa, Sawanda lan Saekapraya.
Sarupa, tegesipun
kekalihipun rumaos manawi garwanipun punika bagus/ayu piyambak.
Sajiwa, tegesipun
kedah saged momong watak, satunggal-satunggalipun.
Sawanda, tegesipun
adeging bebrayan, pamoring jiwa kekalih.
Saekapraya, tegesipun
kedah jumurung dhateng karsa, cipta tuwin sedya ingkang sae lan utami.
Hambok bilih namung semanten
kemawon anakmas temanten, menggah anggen kula suka wawasan saha nularaken ing
babagan wulang utamining bebrayan. Minangka puputing atur, menawi wonten
keladuking pangucap saha kiranging seserepan babagan wulang utami nyuwun
pangapunten.
Aakhirul kalam,
billahi taufik wal hidayah,
Wassalaamu ‘alaikum
Wr. Wb.
sumber diambil dari: karatonsurakarta
Tidak ada komentar:
Posting Komentar