Tembang jawa mocopat
wonten 11 (sewelas) cacahe, kang gambarake jejering manungsa awit wonten
garbane ibu ngantos kapundut ing ngarsane kang Maha Kuwaos, nggih meniko :
Tembang jawa mocopat
dapat digolongkankan menjadi 11 tembang, yang menggambarkan jalannya kehidupan
manusia sejak didalam kandungan ibunda sampai meninggalnya untuk menghadap Yang
Maha Kuasa, yaitu :
1. Maskumambang,
gambarake jabang bayi sing isih ana kandhutane ibu, sing durung kawruhan lanang
apa wadon. Mas tegese durung weruh lanang dan wadon. Kumambang tegese uripe
ngambang nyang kandhutane ibune.
Melambangkan embrio
yang masih dalam kandungan ibunya, yang belum diketahui laki atau perempuan.
Mas, artinya belum diketahui laki atau perempuan, sedangkan Kumambang, artinya
hidupnya masih dialam kandungan ibundanya.
2. Mijil, ateges wis
lahir jabang bayine wujud lanang apa wadon
Artinya sudah lahir
didunia jenis kelamin laki atau perempuan.
3. Kinanthi, saha
tembung kanthi utawa tuntun, kang ateges dituntun supaya bisa mlaku ngambah
panguripan alam ndonya.
Berasal dari kata
kanthi atau menuntun, yang artinya dituntun supaya dapat berjalan didunia ini.
4. Sinom, tegese
kanoman, minangka kalodhangan sing paling penting kanggone remaja supaya bisa
ngansu kawruh sak akeh-akehe.
Artinya
pemuda/remaja, disini yang terpenting bagi remaja agar bisa menuntut ilmu yang
setinggi-tingginya.
5. Asmaradana, tegese
rasa tresna, tresna marang liyan (pria lan wanita) kang kabeh mau wis dadi
kodrat Illahi.
Artinya mempunyai
rasa cinta kasih kepada sesamanya baik itu pria maupun wanita, karena semua itu
sudah merupakan kehendak/kodrat Yang Maha Kuasa.
6. Gambuh, saka
tembung jumbuh/sarujuk kang ateges yen wis jumbuh/sarujuk njur digathukake
antarane pria lan wanita sing pada nduweni rasa tresna mau, ing pangangkah
supaya bisaa urip bebrayan.
Berasal dari kata
nyambung/sesuai yang artinya kalau sudah pas selanjutnya dijodohkan antara pria
dan wanita yang sudah saling mencintai, dengan harapan dapat menjalin kehidupan
yang langgeng.
7. Dandanggula,
nggambarake wong kang lagi seneng-senenge, apa kang digayuh bisa kasembadan.
Kelakon nduwe sisihan/keluarga, duwe omah, urip cukup kanggo sakkeluargane.
Mula kuwi wong kang lagi bungah/bombong atine bisa diarani lagu dandanggula.
Menggambarkan
seseorang yang berbahagia, apa yang dicita-citakan dapat terlaksana. Terlaksana
mempunyai pasangan, mempunyai rumah, kehidupan yang kecukupan untuk
keluarganya. Makanya seseorang yang sedang menemukan kebahagiaan dapat
dikarakankan ibaratn lagunya dandanggula.
8. Durma, saka
tembung darma/weweh. Wong yen wis rumongso kacukupan uripe banjur tuwuh rasa
welas asih marang kadang mitra liyane kang lagi nandhang kacintrakan, mula
banjur tuwuh rasa kepingin darma/weweh marang sapadha-padha. Kabeh mau disekunyung
uga saka piwulange agama lan watak sosiale manungsa.
Berasal dari kata
pemberi. Seseorang yang merasa kecukupan hidupnya kemudian tergugah rasa
kasihan kepada sanak saudara yang sedang menderita, makanya tergugah ingin
membantu dan memberi pertolongan kepada siapa saja. Semua itu diberikan
pertolongan sesuai ajaran agama dan rasa sosialnya kepada sesama.
9. Pangkur, saka
tembung mungkur kang ateges, nyingkiri hawa nepsu angkara murka, kang dipikir
tansah kepingin weweh sapadha-padha.
Berasal dari kata
meninggalkan yang artinya menghindari hawa nafsu yang angkara murka, semua yang
dipikirkan senantiasa berkeinginan membantu kepada sesamanya.
10. Megatruh, saka
tembung megat roh utawa pegat rohe/nyawane, awit wis titi wncine katimbalan
marak sowan mring Sing Maha Kuasa.
Berasal dari kata
lepas rohnya atau mati, karena sudah saatnya dipanggil menghadap kepada Yang
Maha Kuasa.
11. Pucung, yen wis
dadi layon/mayit banjur dibungkus mori putih utawa dipocong sak durunge
dikubur.
Kalau sudah menjadi
bangkai kemudian dibungkus dengan kain putih atau dipocong sebelum dikebumikan.
sumber di ambil dari sukolaras.wordpress.com
hip boss
BalasHapusmatur suwun informasinipun
BalasHapusAku pernah juara 1 nembang mocopat hahha ups sorry
BalasHapusMatur nuwun. Mugi dadoso pamawas lumampahipun pagesangan. Menawi mboten lepat meniko warisan ilmu panjenenganipun Sunan Giri,mugi sageto warisan poro wali kadoso Serat Hidayat Jati sageto poro alim dipun wewudar ugi dipun wewulang dateng bebrayatan khusususipun kandungan batiniahipun.
BalasHapusMatur nuwun. Mugi dadoso pamawas lumampahipun pagesangan. Menawi mboten lepat meniko warisan ilmu panjenenganipun Sunan Giri,mugi sageto warisan poro wali kadoso Serat Hidayat Jati sageto poro alim dipun wewudar ugi dipun wewulang dateng bebrayatan khusususipun kandungan batiniahipun.
BalasHapusAlhamdulilah .Masih ada falsafah yang mengingatkan jatidiri kita dalam hidup ini. Ya ini merupakan salah satu dari sekian banyak keyakinan di dunia khusus nya masyarakat jawa Indonesia.
BalasHapus